یادگیری ژرف

در این مقاله، روشی بر اساس یادگیری ژرف برای برجسته کردن شناسه ها و خواندن پـلاک خودروهـای ایرانـی ارائـه شده است. پژوهش حاضر برای ارتقای تصویر و برجسته کردن تصویر پلاک است. که بجـای اسـتفاده از روشهـای متـداول ارتقـای تصـویر از شـبکه های عصبی همگشتی با ساختار رمزگذار-رمزگشا استفاده می گردد. شـبکه پیشـنهاد شـده می توانـد بـا یـادگیری تصـاویر پـلاک خـودرو در شرایط متنوع، شناسه های پلاک خودرو را برجسته نماید.پس از آن، شناسه های پـلاک از روی تصـویر دودویـی شـده بـا اسـتفاده از شبکه های عصبی بازگشتی و بدون نیاز به جداسازی شناسـه هـا، خوانـده می شـوند. ایـن کـار می توانـد خطـای ناشـی از ناحیـه بنـدی شناسه ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

روش پیشنهادی برای بازشناسی پلاک خودرو در یک پایگـاه داده بـا ۴۰۰۰ تصـویر آزمـون بـه نرخ بازشناسی 94/19 درصد دقت نهایی رسیده است که این دقت در مقایسه با سایر روش ها قابل قبول می باشد.       

 یادگیری ماشین 

اگر بخواهیم از نظر زمانی روش پیشنهادی را ارزیـابی نمـاییم. ابتدا باید به این نکته توجـه کـردکـه روشهـای یـادگیری ماشـین بـر اســاس یــادگیری ژرف ماننــد مرجــع بــر روی پردازنــده های گرافیکــی آمــوزش میبیننــد. و بــه طــور ذاتــی روشهــای بلادرنگــی نمیباشـد. بنـابراین در کاربردهـای بلادرنـگ میبایسـت عـلاوه بـر کوچــک کــردن معمــاری شــبکه، فراینــد تخمــین شــبکه را بــر روی پردازنده های قدرتمندتر انجام داد.

شبکه های بازگشتی 

با این حال روش پیشنهادی هر چند که معمـاری بسـیار سـبکی دارد. اما از آنجا که بر روی پردازنده محاسباتی معمولی پیاده سازی و ارزیابی شده است. که از نظر زمانی شبکه بازگشتی بسیار پرهزینه میباشد، بنابراین برای عملی کـردن روشهـای مبتنـی بـر شـبکه های عصـبی ژرف، پیشـنهاد میشـود. کـه از پردازنـده های محاسـباتی پـر قدرتتری مانند پردازنده های گرافیکی استفاده شود. با توجه به این اگـر نیـاز باشـد کـه از روش 2 و یـا توکـار 1 که در کاربردهـای همـراه پیشنهادی و یا دیگر روشهای مبتنـی بـر یـادگیری ژرف کـه نیازمنـد توان محاسباتی بالا هستند. در سـطح کـلان اسـتفاده شـود، میتواند کاهش بعد و تغییر معمـاری شـبکه مقـدور نباشـد. در ایـن صـورت شــاید یکــی از راه کارهــای مناســب بــرای تــأمین پردازنــده در ایــن کاربردها، بهره گیری از سامانه های ابری محاسباتی باشد.

© کپی رایت - هوشمندی کسب و کار، انبار داده، دریاچه داده، پلتفرم داده، تحلیل کلان داده، رهیافت های داده محور، علم داده، هوش مصنوعی | Power by kte.ir