هوش مصنوعی و علم داده در حال تسهیل گردش کار داده محور در سازمان ها هستند

هوش مصنوعی و علم داده

امروزه داده محوری، علم داده (Data Science) و هوش مصنوعی (AI) در سازمانها، بسیاری از دغدغه ها و نیازمندیها را تسهیل و مرتفع نموده اند. این دغدغه ها شامل: توزیع تحلیلگری و تفسیرگری و پیش بینی های داده محور می باشند.

سازمانها باید، روش مدیریت و تسلط بر اطلاعات تولید شده و استفاده از آنها و فرهنگ داده محوری را در راستای استفاده از علم داده و هوش مصنوعی مستقر کنند. در اینصورت داده محوری در سازمان مستقر خواهدشد. می توان داده و داده محوری را بعنوان خون در یک سازمان تصور کرد. در آن صورت علم داده (DS) و هوش مصنوعی (AI) بعنوان یک قلب و مسئول پمپاژ خون در سازمان می باشد.

بینش ها و تصمیم گیری های داده محور

علم داده و هوش مصنوعی دارای زیرمجموعه هایی مانند: ماشین(ML)، یادگیری عمیق(DL)  و تجزیه و تحلیل پیشرفته می باشد. که می توانند بینش ها و تصمیم گیری های داده محور را در ارکان مختلف سازمان، گسترش و تقویت نمایند. همراهی دانایی و داده محوری، علم داده و هوش مصنوعی بعنوان ارکان اصلی مدیریت داده، عامل موفقیت سازمانهاست. نمی توان سازمان موفقی را تصور کرد که داده محور نیست و از هوش مصنوعی و علم داده بهره نمی برد.

داده محور بودن به معنای پرورش ذهنیت در حین انجام امور و فرآیندهاست. که از تجزیه و تحلیل تصمیمات مبتنی بر واقعیت استفاده می کند.  هدف نهایی در داده محوری استفاده از دانش، و تجزیه و تحلیل توسط مدیران و کارکنان  می باشد. که بخشی طبیعی و مرسوم از روند کار روزانه آنها می باشد.

 مدیران، در زمینه فروش، بازاریابی، امور مالی و عملیات، باید از کلیه “دارایی های داده ای” مربوطه استفاده کنند. در این صورت به سرعت تصمیمات صحیح را اخذ، و سازمان را به سوی موفقیت تجاری و عملیاتی سوق می دهند.

رویکرد “داده محور”

  1. استفاده رویکرد “داده محور” ، یعنی تصمیمات استراتژیک و راهبردی از تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها
  2. رویکرد داده محور، کمک میکند تا سازمانها داده های خود را با هدف خدمات بیشتر به مشتریان مشاهده و سازماندهی کنند.
  3. داده محوری، اطلاع رسانی خدمات و محصولات سفارشی هر مشتری را میسر، و به تقویت مشتری محوری کمک می نماید .
  4. سازمانهای توانمند قادرند با استفاده صحیح در زمان مناسب برای تصمیم گیری قطعی، خود را در بازار، متمایز کنند.

سازمانها باید راهبرد “تحلیل نتایج عملکردها” را بعنوان یکی از استراتژی های اصلی برگزینند. آنها باید با داده محوری قدرتمند شده و با علم داده و هوش مصنوعی، فرصت های بالای ROI را شناسایی کنند. همچنین داده ها را به عنوان یک دارایی راهبردی فعال کنند.

چگونه علم داده، هوش مصنوعی و داده محوری را در سازمان ها پیاده سازی کنیم؟

جهت استقرار داده محوری باید از “پلتفرم داده” و “تیم متخصصین داده” استفاده  کرد. همچنین به ارتقای مهارت های “سواد داده” مدیران و کارشناسان، ارتقای بلوغ داده محوری، تفکر خودکار سازی فرآیندها و تصمیم سازی ها پرداخت. 

  • تصمیمات سازمانی نباید منطبق بر شهود فردی مدیران یا کارشناسان باشد. سرعت و کیفیت تصمیم گیری منوط به وجود بینش جامع و آگاهی متناسب با اجزای اصلی و فرعی تصمیم می باشد. که با وجود داده ها و داده محوری می توان فرایند تصمیم سازی داده محور را نهادینه نمود. سازمانهای داده محور در زیرساخت ها و پلتفرم های داده ای مناسب، تیم تحلیل داده و فرایندهای حاکمیت داده، سرمایه گذاری می کنند. این سازمان ها از دستاوردهای داده محوری در افزایش کارایی و بهره وری، بهره مند می شوند. با رهیافت داده محوری، تحلیلگران داده، زمان کمتری را برای تجمیع داده و پاکسازی آن صرف می کنند. همچنین مدت بیشتری را صرف تولید بینش داده های مهم می کنند.
  • غنی سازی و تجزیه و تحلیل ها در پلتفرم داده ها، فرصت های پنهان کسب و کار و افزایش کارآیی و اثربخشی را افزایش می دهند. تجزیه و تحلیل داده ها، آگاهی و بینش های کلیدی سازمانی را موجب می شوند. همچنین نقش اصلی را در تصمیم سازی، تصمیم گیری و هدایت عملیات کسب و کار به سطح بهتری ایفا میکنند.
  • داده ها و داده محوری، عوامل درآمدزایی جدید در سازمان ها  به شمار می آیند. ایجاد ارزش های جدید، محصولات و خدمات جدید، سفارشی سازی خدمات به هر مشتری، از عوامل درآمدزایی است. همچنین بهبود بی وقفه داده ها و پیش بینی ها، به قدرت بخش بودن تصمیم گیری، کمک شایانی خواهد کرد. 
© کپی رایت - هوشمندی کسب و کار، انبار داده، دریاچه داده، پلتفرم داده، تحلیل کلان داده، رهیافت های داده محور، علم داده، هوش مصنوعی | Power by kte.ir