انقلاب پنجم صنعتی، انقلاب هوش مصنوعی در صنعت

انقلاب هوش مصنوعی در صنعت

انقلاب پنجم صنعتی یا انقلاب هوش مصنوعی در صنعت، با همزیستی اینترنت اشیا (IoT) و هوش مصنوعی (AI) اقدام به ایجاد دسته جدیدی از ربات ها خواهد کرد. این ربات ها، با هدف کارکرد بهتر و سریعتر عملیات ها و فرآیندها ارائه خواهند شد.

با گذشت یک دهه از ظهور انقلاب صنعتی چهارم، اما فعالان این حوزه، کم کم از انقلاب صنعتی پنجم صحبت می کنند که با نام “انقلاب هوش مصنوعی در صنعت” شناخته می شود. انقلاب صنعتی پنجم با عناوینی همچون «تحول با اتوماسیون هوشمند» و «انقلاب شخصی سازی و لمس انسان» مطرح می شود. این عناوین دورنمای وسیعی از تحولات را در ذهن ها مجسم می کند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

پس از انقلاب صنعتی اول، که اختراع ماشين های بخار و ماشین های مکانیکی بود، انقلاب صنعتی دوم با ايجاد نيروگاههای برق و در دسترس قرارگرفتن برق در صنايع به وقوع پيوست. انقلاب صنعتی سوم با ظهور اينترنت، دهکده جهانی و شبکه ارتباطاتی قوی، صنايع را به جلو پيش راند. در ادامه انقلاب صنعتی چهارم که به انقلاب ديجيتال هم معروف است، توانسته است تحولات شگرفی را در تمدن و توسعه بازی کند. اما امروزه از ادغام و مشارکت هوش مصنوعی و هوش انسانی بعنوان انقلاب صنعتی پنجم، نام برده می شود. در این انقلاب نوپا، هدف تصمیم گیری صحیح و به موقع در صنایع و سازمانها می باشد. این تصمیم گیری ها، به کمک هوش مصنوعی، قدرتمند می شوند.

نقش مدیران ارشد رباتیک در انقلاب هوش مصنوعی

در انقلاب هوش مصنوعی در صنعت، نقش مدیران ارشد رباتیک (CRO) بسیار نمایان تر خواهد شد. این مدیران، مسئول مدیریت فعالیت های رباتیک و سیستم های عملیاتی هوشمند خواهند بود. بعنوان مثال شرکت آمازون، پیشرو در زمینه فناوری جهان، قبلاً گامهایی را برای بهبود این روند برداشته است. همچنین برنامه های آموزشی را برای کارمندان خود به منظور پرورش نسل بعدی متخصصان رباتیک راه اندازی کرده است. به نظر می رسد کارگران تولید می توانند مطمئن باشند که اتوماسیون جایگزین آنها نخواهد شد. آنها می توانند در حالی که کارهای کثیف و خطرناک کمتری انجام می دهند به نقش خود ادامه دهند. با این حال، برخی تغییرات برای انعکاس این رابطه جدید بین انسان و ماشین رخ خواهد داد.

وقتی نوبت به فناوری می رسد، دیگر بازگشتی وجود ندارد. پنجمین انقلاب صنعتی، الگوها و پارادیم های صنعتی را تغییر خواهد داد و تغییرات اجتناب ناپذیری را در بخش تولید ایجاد خواهد کرد. اگرچه کاملاً واضح است که انسان در «اتوماسیون ها» موثر باقی خواهد ماند، اما پرسنل باید مهارت های جدیدی را برای پاسخگویی به تقاضای مکانیزاسیون در حال رشد فرا گیرند. همچنین خلاقیت را در فرآیندهای کارآمد جاسازی کنند. به نوبه خود تولیدکنندگان قادر خواهند بود چیزی فراتر از محصولات تولید کنند. آنها قادر خواهند بود چیزی خاص و منحصر به فرد ارائه دهند. جفت شدن کارگران انسانی و ماشینی دروازه فرصت های بی شماری در تولید است.

بعنوان جمع بندی می توان دو نکته اساسی در مورد انقلاب صنعتی پنجم را بصورت زیر تعریف نمود:

اول، انقلاب صنعتی پنجم نه برای جایگزینی رباتها بجای انسان، بلکه تقویت و حمایت نیروی کار خواهد بود.

دوم، انقلاب صنعتی پنجم یافتن نقطه تعادل بهینه در اثربخشی، کارایی و بهره وری با کمک هوش مصنوعی خواهد بود.

در انتها می توان اذعان کرد که انقلاب صنعتی پنجم، ترکیب نقاط قوت انسان و ماشین آلات هوشمند برای تولیدات بهتر، سفارشی شده تر و مدرن تر خواهد بود.

© کپی رایت - هوشمندی کسب و کار، انبار داده، دریاچه داده، پلتفرم داده، تحلیل کلان داده، رهیافت های داده محور، علم داده، هوش مصنوعی | Power by kte.ir