تشخیص هویت

سیستم تشخیص هویت بر اساس شبکیه چشم یک سیستم بیومتریک پایدار و قابل اعتماد است. که اشکالاتی مانند فراموشی، لـو رفـتن، گم شدن و جعل شدن را ندارد. در این مقاله یک روش جدید با دقت عملکرد بالا ارائه می گـردد. کـه بـرخلاف سـایر روش هـای مبتنـی بـر شبکیه در مقابل چرخش و جابجایی عروق مقاوم است. این سیستم شـامل سـه مرحلـه اصـلی پـیش پـردازش، اسـتخراج ویژگـی و تطبیـق ویژگی می باشد. استخراج عروق با روش تبدیل موجک پیوسته مختلط انجام می شود.

در مرحله اسـتخراج ویژگـی بـا اسـتفاده از عملگـر تشخیص الگوی محلی رگ علاوه بر تشخیص نقاط ویژه انشعاب و تقاطع در شبکه عروق، ویژگـی هـای ایـن نقـاط ماننـد تعـداد شـاخه، کوچکترین زاویه و نوع نقاط (انشعاب و تقاطع) استخراج می گردد. در مرحله تطبیق ویژگی، از تعداد نقاط ویـژه منطبـق در کنـار میـزان شباهت توپولوژیگراف حاصل از اتصال نقاط ویژه تصویر ورودی و تصاویر مرجع استفاده شده. و در نهایت هویت فرد احراز می گـرددروش ارائه شـده روی پایگـاه داده هـای DIARET ،VARIA ،DRIVEو STARE اجـرا شـده انـد. کـه دقـت تشـخیص هویـت در ایـن پایگاه های داده به ترتیب100% 81/99%  ،7/99%،100% بوده است.

احراز هویت بیومتریک

در میان روشهای مختلف احراز هویت بیومتریک میتوان گفت استفاده از شبکیه چشم به دلیل عدم تغییر عروق شبکیه و عدم دسترسی آسان به عروق قابل اعتمادترین آنهاست. روش ارائه شده در این مقاله مبتنی بر نقاط ویژه عروق شبکیه میباشد که چهار مرحله اصلی دارد.

مرحله اول استخراج رگ است. که به این منظور از روش مبتنی بر موجک پیوسته مختلط استفاده شده است. مرحله دوم تشخیص نقاط انشعاب و تقاطع و ویژگیهای آنها است. که توسط عملگر تشخیص الگوی محلی انجام میشود. در این عملگر نقاط انشعاب و تقاطع بعنوان نقاط ویژه و صفات نوع، تعداد شاخه و کوچکترین زاویه به عنوان ویژگی در نظر گرفته میشوند. در مرحله سوم گراف وزن داری تشکیل میگردد. که رئوس آن نقاط ویژه و وزن یالهای آن فاصله زوج رئوس است (چه رئوسی که به وسیله رگها به یکدیگر متصل باشند و چه نباشند). مرحله چهارم تطبیق ویژگی و تصمیمگیری است. که بر اساس تعداد نقاط منطبق بین دو تصویر از نظر نوع، تعداد شاخه و کوچکترین زاویه و محاسبه شباهت توپولوژیگراف رئوس آنها انجام میشود.

همانطور که مشخص است این روش وابسته به دیسک نوری و مختصات دکارتی نقاط ویژه نمیباشد. و ترازبندی هم انجام نمیدهد. از طرفی هم ویژگیهای نقاط را در نظر میگیرد و هم شکل قرار گرفتن آنها نسبت به یکدیگر را در نظر گرفته تا بتواند در حالات مختلف هویت را بدرستی تشخیص دهد.

 

© کپی رایت - هوشمندی کسب و کار، انبار داده، دریاچه داده، پلتفرم داده، تحلیل کلان داده، رهیافت های داده محور، علم داده، هوش مصنوعی | Power by kte.ir