دانشمند داده ها

گسترش استفاده از فناوری اطلاعات در بخش های مختلف کسب و کار، باعث افزایش منابع ارزشمندی به نام داده شده است. در گذشته نیز سازمان ها این منابع را در اختیار داشتند. اما حجم ، تنوع و سرعت تولید این داده ها به مراتب کمتر بوده است. با رشد تکنولوژی های Big Data نقش جدیدی در شرکت های بزرگ به نام دانشمند داده(Data Scientist) ایجاد شده است. که در حقیقت نسخه ی جدیدی از نقش “تحلیلگر داده” یا “تحلیلگر کسب و کار” می باشد.

نقش داده در تصمیم گیری

چیزی که این نقش را با نقش های ذکر شده متفاوت می سازد، دانش و تیزهوشی تجاری است. که برای گرفتن تصمیمات سخت و سریع و انتقال آنها به هر دو بخش روسای شرکت و رهبران IT درنظر گرفته می شود. تا بتوانند بهترین راه را برای غلبه بر یک چالش سازمانی بیابند. در حقیقت دانشمند داده با دسترسی به حجم زیادی داده، حس کنجکاوی و زیر سوال بردن پیش فرض های فکری سعی می کند تا مواردی را بیابد که برای سازمان مزیت رقابتی ایجاد کند.

به طور خلاصه می توان گفت یک دانشمند داده شخصی است دارای طلاعات کافی از هر دو رشته ی مهندسی کامپیوتر و آمار. البته در مورد مهارت های مورد نیاز برای یک مهندس داده در ادامه توضیح خواهم داد.علم داده به عنوان علمی کاملا کاربردی می تواند پاسخی مناسب به این داده های عظیم تولید شده باشد. به منظور استفاده از این منابع ارزشمند، وجود نیروی ماهر بسیار ضروری است. متاسفانه اکثر صاحبان صنایع در دنیا از کمبود نیروی ماهر در این حوزه شکایت دارند.

اهمیت علم داده

این نگرانی از سوی صنعت حاوی دو پیام بسیار مهم می باشد. اول اینکه صاحبان صنایع به اهمیت این علم پی برده اند و دوم اینکه فرصت های شغلی مناسبی برای افراد خوش فکر و با استعداد در این حوزه به وجود آمده است. آمارهای مختلف بین المللی نیز حاکی از رشد استخدام در این حوزه است. به عنوان مثال در تحقیق انجام شده در آمریکا، فرصت شغلی علم داده در سال 2015 نسبت به سال 2014 با رشد 57 درصدی همراه بوده است.

© کپی رایت - هوشمندی کسب و کار، انبار داده، دریاچه داده، پلتفرم داده، تحلیل کلان داده، رهیافت های داده محور، علم داده، هوش مصنوعی | Power by kte.ir